zaterdag 7 juni 2014

Granny Owl



'k Was op zoek naar een patroontje van een granny square met een uil. Er waren er wel een paar, maar niet echt wat ik zocht. Dus maakte ik deze. Het patroon deel ik hieronder met jullie! Ik haakte met haaknaald 4, wol: Soft. Voor het patroon in PDF: klik

Patroon Granny Owl
Kleur 1
Toer 1: MR, 6 v
Toer 2: 2v in elke v (12)

Kleur 2
Toer 3: * 1v, 2v in de volgende v * (18)

Kleur 3
Toer 4: *2v, 2v in de volgende v * (24)

 Kleur 4 en 5
Toer 5: 1 v *2v in volgende v, 3v* eindig met 2 v (30)  Haak de laatste 7v in kleur 5

 Toer 6: 3v *2v in volgende v, 4v* eindig met 1 v (36)

Toer 7: 2v, keer het werk
Toer 8: 11 v, keer het werk
Toer 9: 11 v

Kleur 2
Toer 10: maak 16 lussen van v, 1 of 2 v overslaan * 3l, v.   *:Het is belangrijk dat je de lussen goed verdeelt, zodat de granny ook ’n square  wordt. Dit kan als volgt: aan de kop van de uil vier lussen, aan de onderkant van de uil (de buik) verdeeld over ongeveer 11 steken ook vier lussen. Aan beide kanten van de uil ook vier lussen. (waarbij de zijkant van de kop 1 lus krijgt). 

Toer 11: ga met een halve vaste naar de 1e lus. 3l (is 1e st) 2st. *3st in lus, 3 st in lus, 3st  in lus, 3 st in lus, 2l op de hoek* eindig met een hv in de derde l. (herhaal 4 keer = 16 groepjes van 3 st en op de hoeken 2 l) 

Kleur 3
Toer 12: Begintussen 2 groepjes van 3st: 3l (is 1 st), 2 st. Ga verder met tussen elke groepje van 3, 3st. In de hoeken: 3dst, 2l, 3dst. Eindig met een hv in derde beginlosse.  (totaal 20 groepjes 3(d)st)

 Kleur 5
Toer 13: Begintussen 2 groepjes van 3st: 3l (is 1 st), 2 st. Ga verder met tussen elke groepje van 3, 3st. In de hoeken: 3st, 2l, dst. Eindig met een hv in derde beginlosse. (totaal 24 groepjes 3st) 

Ogen
Oogwit met wit: 
Toer 1: MR 5v,
Toer 2: 2v in elke v, eindig met hv in 1e v (10)
Oog met grijs:
MR 4v
Pupil met zwart
Knoopje van een zwarte draad er op zetten. 

Snavel
3l, 3l (is 1e st) Stokje in 3e ,2e en 1e l vanaf het begin geteld. Bij deze stokjes pas op het einde door de lus heen halen (je maakt een cluster).

Tips
·         Tip toer 1-9: hecht bij het haken van de laatste van een toer vast de volgende kleur aan zodat je de eerste van de nieuwe kleur, gelijk met de kleur begint. Zo lopen je cirkels mooier. Je doet dit door de laatste handeling van een vaste met de nieuwe draad te doen. Haak gelijk de uiteinden mee dat scheelt veel werk aan het eind.
·         Tip toer 10: Als je deze toer in kleur 5 doet lijkt de uil groter
·         Tip toer 13: Als de granny krom blijft lopen kun je hier in de hoeken ook dubbel stokjes doen in plaats van stokje


2 opmerkingen:

  1. mooi je bent goed bezig...vindt je blogje leuk...ik heb ook een uiltje sleutelhanger een keer gemaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schattig! Er zijn idd niet veel patroontjes van te vinden. Een tijdje geleden zocht ik er naar en heb er toen ook zelf maar één bedacht. Ik hoop dat ik nog kan achterhalen hoe ik 't ook alweer gedaan heb, het moet een deken worden en hij is nog niet af. Ligt alweer veels te lang ergens in een hoek... ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Ik ben Corline, 21 jaar en regelmatig aan het 'hatseflatsen'. Dat betekent voor mij: lekker knutselen met dingen die zo min mogelijk kosten of toch weggegooid worden. Ik ben niet ergens supergoed in, maar probeer gewoon, doe ideeën op en deel ze hier graag weer.